7 voedingsmiddelen die helpen vet verbranden

10-voedingsmiddelen-die-vet-verbrandenIedereen heeft het altijd maar over wat je niet meer mag eten als je wilt afvallen. Dit niet. Dat niet. Soms lijkt er weinig meer over te blijven. Maar wist je dat er zelfs voedingsmiddelen zijn die helpen vet te verbranden? En nog super gezond zijn ook?

Dit artikel gaat over voeding die je lichaam voorziet van de juiste voedingsstoffen, je verbrandingsmotortje aanwakkert en ook nog op andere manieren helpen met afvallen. Je hoeft dus niet te verhongeren om wat pondjes kwijt te raken. Bekijk snel de 7 voedingsmiddelen die vet verbranden en probeer ze in je huidige eetpatroon toe te passen.

Kaneel

kaneelDiverse wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat kaneel indirect helpt bij het verliezen van lichaamsvet. In die onderzoeken bleek dat mensen die ongeveer 6 gram kaneel per dag namen een lagere bloedsuikerspiegel hadden en minder insuline aanmaakten.

Insuline is een hormoon dat onder andere zorgt voor vetopslag in je lichaam. Dit hormoon zorgt er voor dat wanneer je bloedsuikerspiegel stijgt – door bijvoorbeeld het eten van suiker of koolhydraten (brood of pasta) – je lichaam sneller vet opslaat.

Het consumeren van 6 gram kaneel per dag zorgt er dus voor dat je lichaam minder insuline aanmaakt. En minder insuline in je lichaam betekend minder opslag van lichaamsvet. Probeer dus 6 gram kaneelpoeder per dag te verwerken in bijvoorbeeld je havermout of smoothie. Ik weet dat 6 gram kaneel per dag erg veel is maar probeer in ieder geval een deel hiervan binnen te krijgen.

Chili pepers

chili pepersVolgens een studie van de UCLA (Universiteit van Californië, Los Angeles) uit 2010 zou capsaïcine (een stof die van nature in de chili zit) helpen bij het verbranden van calorieën. Verhoog dus je stofwisseling door chili pepers te gebruiken in bijvoorbeeld salades, een omelet of een hete soep.

Citrusvruchten

citroenEen studie uit 2006 aan de “Arizona State University” toonde aan dat mensen met voldoende vitamine C in hun lichaam tot 30% meer vet verbranden tijdens oefeningen dan mensen met een vitamine C tekort.

Zorg er dus voor dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door het eten van citrusvruchten zoals sinaasappels, citroenen of grapefruits. Of drink eens een glas lauwwarm water met het sap van een halve citroen erin. Super gezond!

Eieren

eierenEieren werden lange tijd gezien als cholesterol verhogende voeding. Je zou er maximaal 1 à 2 per week mogen eten.

Onzin, bleek later. Iedere dag een gekookt eitje is volgens recente onderzoeken zeer gezond. De hoge kwaliteit eiwitten in eieren zorgen snel voor een verzadigd gevoel. En dat maakt het weer makkelijker om wat pondjes te verliezen.

Havermout

havermout

Diëters worden regelmatig verleid door zogenaamde dieetgoeroes met voedingsplannen waarbij je totaal geen koolhydraten mag eten. Echter, je lichaam heeft absoluut wel koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren.

Wel kun je het beste complexe koolhydraten tot je nemen. Deze zitten bijvoorbeeld in havermout en zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet gaat schommelen. Je krijgt dan ook minder de behoefte om te snacken.

Havermout zit vol met goede vezels en zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel constant blijft. Je kunt havermout het beste ‘s ochtends bij je ontbijt eten. Dan heeft je lichaam de meeste behoefte aan koolhydraten. ‘s Ochtends havermout eten zorgt er voor dat je verbranding gaat draaien. Je zult gedurende de hele dag meer calorieën verbranden.

Kokos

kokosnotenHet binnenste van een kokosnoot – het witte vruchtvlees en het kokoswater – is enorm gezond. Maar ook de kokosolie die hiervan gemaakt wordt is erg goed voor je gezondheid. Kokos bevat enzymen die je stofwisseling verhogen en je helpen met gewichtsverlies.

Daarnaast zitten er in 100 gram kokosvlees zo’n 12 a 14 gram vezels die zorgen voor een gezonde darmwerking (je hebt per dag ongeveer 30 gram vezels nodig). Dat wordt dus kokos eten als je wilt afvallen. En weet je niet hoe je zo’n kokosnoot openmaakt? Een kokosnoot openen doe je zo.

Chia zaden

chia zaadJe hebt misschien al in mijn artikel over chia zaden kunnen lezen dat ik erg enthousiast over deze voeding ben. Ik noem de gezonde zaden in deze lijst omdat ze vol zitten met omega-3 vetzuren. Deze gezonde vetten stimuleren je stofwisseling.

Daarnaast hoor ik regelmatig mensen praten over het verzadigende effect dat ze ervaren nadat ze chia zaden hebben gegeten.

“Je merkt gewoon dat je veel minder behoefte hebt om te snaaien”

Tot zover onze lijst met ‘7 voedingsmiddelen die helpen vet verbranden’

Deze voedingsmiddelen kunnen je helpen bij het afvallen. Verwacht echter geen wonderen. Het zijn hulpmiddelen. Afvallen blijft een kwestie van het creëren van een gezond leefpatroon. Het gaat om het totaalplaatje. Gezonde voeding en voldoende beweging. Maar daar past deze vetverbrandende voeding naar mijn idee prima bij.

Eet jij wel eens één of meer van deze 7 voedingsmiddelen? Of geloof jij heilig in andere eet- of drinkwaren om je stofwisseling een schop onder zijn kont te geven? Laat een berichtje achter… we horen graag je ervaringen en dat is ook leuk voor andere lezers.

email

Vond je dit een nuttig artikel?

Schrijf je dan nu GRATIS in en ontvang:

  • Updates: Mis geen artikel meer. Ik hou je op de hoogte.
  • Extra informatie: Ontvang de GezondAfvallen.nl nieuwsbrief
    vol waardevolle informatie en leer hoe je met de GezondAfvallen.nl
    levensstijl voor altijd slank, fit en energiek kunt zijn.

Vul hieronder je voornaam en e-mailadres in en kies voor een gezond leven...
15

Reacties op dit artikel. Wil jij ook reageren?

Reageer
Reacties
  1. Mijn vader kreeg vroeger van de dokter het advies om elke dag een uitgeperste citroen aangevuld met water te drinken tegen een hoog cholesterol gehalte. Citroen breekt vet af, denk maar aan afwasmiddel met citroen.

  2. Hoi Dorien,

    Zoals je in het artikel hebt kunnen lezen had de dokter van je vader helemaal gelijk :-)

    Groetjes,
    Tycho

  3. Hallo,
    Wat een leuke website!
    Interessant voedingsmiddelen benoemd. Ik heb helaas last van maagzuur en hierdoor moet vermijden Citrus fruit (dus citroen) en pittig eten (peper).
    Wegens maagzuur heb ik mijn etenspatroon aangepast, en moet nog 2 kg afvallen voor een gezonde gewicht.
    Gewicht is wel makkelijk te bereiken (niet snoepen is al 90%).
    Platte buik is wel wat moeilijker…. Ik probeer in ieder geval een keer per week te sporten (en ik fiets met kinderen overaal naartoe). De benoemde oefeningen zou ik ook moeten doen, dat neemt niet al teveel tijd in beslag.
    Groetjes

  4. Hallo,
    ik ben een meisje van 13 en ik ben 1.68 en ik weeg 51 kilo.
    is dat normaal voor mijn lengte?

    groetjes.

  5. Hoi Anoniemxo,

    Dat is lastig om precies te zeggen want het hangt ook af van je bouw en je spiermassa. Uitgaande van een lengte van 1.68 meter dan zit een gemiddeld gewicht voor een 13 jarige ongeveer tussen de 45 en de 52 kilo. Je zit dus op een op een gemiddeld (en gezond) gewicht.

    Groetjes,
    Tycho

  6. Diverse wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat kaneel indirect helpt bij het verliezen van lichaamsvet. In die onderzoeken bleek dat mensen die ongeveer 6 gram kaneel per dag namen een lagere bloedsuikerspiegel hadden en minder insuline aanmaakten

    dat betekend dus dat het niet helpt kaneel …indirect …staat er

  7. Hoi Truus,

    ‘Indirect’ staat niet synoniem aan ‘niet helpen’ maar aan ‘niet rechtstreeks’. Kaneel helpt je bloedsuikerspiegel constanter te houden zodat je minder vet opslaat en je minder de behoefte krijgt aan zoete snacks. Ook gaat je stofwisseling omhoog door het eten van kaneel.

    Groetjes,
    Tycho

  8. Heei tnx voor de tips alleen ik heb een vraag ik ben 13 jaar 1.58 en weeg 47 kilo is dit te zwaar?xx

  9. Hoi SelenaFannetje,

    Hier kan ik je geen antwoord op geven. Je gewicht hangt af van een aantal factoren zoals je bot-, spier- en vetmassa (je bouw). Als je hier antwoord op wil kun je het beste naar een diëtist(e) gaan.

    Groetjes,
    Tycho

  10. Klopt het als je cholesterol te hoog is dat je dan kokos beter niet kunt eten?

  11. Beste Jacinta,

    Kokos (en kokosproducten zoals kokosolie) bevatten zeer gezonde vetten. Je kunt dus prima kokosolie of kokos consumeren. Hierdoor zal je cholesterol niet stijgen, eerder dalen.

    Pas wel op met bijvoorbeeld koolhydraten, suiker, transvet, en alcohol. Hierdoor stijgt je cholesterolniveau en je triglycerinewaarden (te veel triglycerine verhoogt je cholesterolniveau). Als je je cholesterolniveau wilt verlagen is het van groot belang om de inname van koolhydraten (waaronder suikers), transvetten en alcohol te beperken. Voldoende bewegen en niet roken dragen hier ook aan bij.

    Groetjes,
    Tycho

  12. Hallo,
    Bedankt voor jullie goede tips!
    Ik vraag me wel af of een hardgekookt eitje per dag ook goed is voor mensen met een gevoelige lever?
    Groetjes.

  13. Hoi Eefje,

    Naar mijn weten is één gekookt eitje per dag ook goed voor mensen met een gevoelige lever. Het lichaam heeft eiwitten nodig als bouwstoffen. Het consumeren van te veel eiwit is niet goed voor je lichaam. Het licht er dus ook een beetje aan wat je verder op een dag nog aan eiwitten binnenkrijgt.

    Groetjes,
    Tycho

  14. Hoi. Ik ben 15 jaar, ben 1.80 en weeg 66 is dit gezond?
    Groetjes.

  15. Hoi Hanneke,

    Dat is volgens de BMI (Body Mass Index) een gezond gewicht. Of je gezond leeft hangt natuurlijk ook af van wat je eet.

    Groetjes,
    Tycho

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*